سرهنگ حمید طریقت اظهار کرد: بیشترین تخلفاتی که موتورسواران در سطح شهر تهران مرتکب آن میشوند، تخلفات پلاک است که مخدوشی و پوشش پلاک را شامل میشود.
وی افزود: در این مدت طی بررسیهای صورت گرفته، تخلف پلاک (پوشش، مخدوشی و نداشتن پلاک ) کمتر صورت گرفته است. اگر موتورسیکلتی پلاک ندارد یا اگر مخدوشی پلاک دارند و میخواهند در سطح راه قرار بگیرند ابتدا وضعیت پلاک موتورسیکلت خود را مشخص کرده و از ورود به سطح معابر با چنین وضعیتی جدا خودداری کند تا درگیر سیر مراحل قانونی این تخلف نشوند.
فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره پوشش و مخدوشی پلاک افزود: رانندگانی که از قانون تمکین نمیکنند، توقیف موتورسیکلتهای آنان در دستور کار پلیس قرار دارد و یک سری مراحل قضایی نیز برای برخی رانندگان که مجرم هستند و پلاک را مخدوش میکنند، انجام میشود.
وی گفت: تخلف پلاک را رانندگانی انجام میدهند که بتوانند تخلفات دیگر خودشان را انجام دهند مانند اینکه می خواهند به خط ویژه داخل شوند و قبل از آن پوشش پلاک یا مخدوشی پلاک انجام میدهند.
سرهنگ طریقت درباره ضربات به سر در تصادفات فوتی راکبین موتورسیکلت گفت: با بررسیهای صورت گرفته متاسفانه در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلتسواران است.
وی افزود: علت بیشتر فوت موتورسیکلت سواران در تصادفات فوتی، ضربات وارده به سر بوده است که عدم استفاده از کلاه ایمنی باعث این حوادث است که موتورسوار با نگذاشتن کلاه ایمنی استاندارد بر سر، ایمنی خود را کم کرده و در تصادفات با ضربه به سر باعث فوت موتورسوار میشود.
سرهنگ طریقت گفت: بیشترین تخلفات موتورسواران که موجب تصادفات نیز شده، تغییر مسیرهای ناگهانی و حرکت در خلاف مسیر بوده است که این دسته از تخلفات باعث آمار 42 درصدی فوتی راکبین موتورسیکلت است.
فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: متاسفانه آمار تصادفات نشان میدهد که سن رانندگان بین ۲۰ تا ۳۵ سال است که اکثر هم فاقد گواهینامه رانندگی هستند و آموزشهای لازم را هم ندیدهاند و مرتکب تخلفات شده و آگاهی لازم را در خصوص عواقب این نوع تخلفات هم ندارند و در نهایت موجب بروز آمار ۴۲ درصدی تصادفات میشوند.
وی در خصوص اجرای طرح موتوریار نیز گفت: موتورسواران به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام گذاشته و رعایت کنند چرا که اولاً به خود آسیب زده و در ادامه با اعمال قانون و انتقال به کفی و در نهایت به پارکینگ منتقل خواهند شد و طرح موتوریار نیز از سال ۱۳۹۹ تا به امروز در سطح پایتخت در حال انجام است.